תמונה של מה זה אלגוריתם
מה זה אלגוריתם ואיך הוא משפיע על הקידום אתרים? אז שוב גוגל משנה אלגוריתמים וקהילת המקדמים על הרגליים. הפעם קוראים לזה "דינוזאור" וזה בסך הכל נועד לשפר את טיב תוצאות החיפוש של גוגל במבחן הזמן. זאת אומרת אם למשל חיפשתם את הביטוי "נבחרת ישראל"בדיוק אחרי שהיה משחק חשוב או "כוכב נולד" בדיוק יום אחרי הגמר – אז גוגל ידע להציג לכם קודם כל תוצאות חדשותיות ממה ואיך ולמה קרה במקום באתר הרשמי של הנבחרת או האתר הרשמי של כוכב נולד או איזה מדור ספורטבידור.

מה זה אלגוריתם – העדכון האחרון

ולמה? חישוב פשוט מאוד: מספר חיפושים חלקי הזמן שחיפשו = באזז, וזאת מילת המפתח כרגע, ובמיוחד בעידן הרשתות החברתיות, ובמיוחד לאור העובדה שגוגל השיקה את גוגל פלוס ועדיין לא הצליחה לתת פייט טוב (בלשון המעטה) לפייסבוק. פייסבוק מתעדכנת על שבריר שניות וגוגל רוצה גם הוא לעדכן את האלגוריתמים על מנת שיתן את הדברים החמים ביותר בהינף מקלדת. עד כאן הכל סבבה, אבל לא בזה הולך להתעסק הפוסט, הוא הולך להתעסק בעיקר בחפירה בקרב מקדמי אתרים על כל פיפס מה זה אלגוריתם של גוגל וממה לדעתי זה נובע. קודם כל זה סבבה שבתור איש מקצוע אתה תמיד מתעדכן בדברים אשר קשורים לסביבת העבודה שלך, אבל להילחץ ולהתחיל לשאול שאלות כמו "איך עפתי אחורה" ולהתחיל לנהל דיונים אינסופיים על כל שטות זה נובע רק מדבר אחד – אתה יודע שבבסיס שיטות הקידום שלך פסולות.  

מה זה אלגוריתם ועל מה הוא מתבסס?

  מה זה אלגוריתם אני ארחיב קצת, האלגוריתמים של גוגל מתבססים ולעולם יתבססו על משוואה של תוכן וקישורים, בבוא הזמן גם הפאן החברתי יקח לדעתי חלק נכבד בשיטת הדירוג של גוגל אך החלק הזה של המשוואה עוד בחיתולים נכון לכתיבת שורות אלו. נתמקד בשני הפרמטרים העיקיים, קרי: תוכן וקישורים – זאת כל התורה כולה וכל מקדם אתרים החל מהזוטר עד הבכיר ביותר יודע את זה! השאלה היא….. איך? מקדמי אתרים אשר עונים ומיישמים את שאלת "האיך?" בצורה הטובה ביותר – הם גם אלו שיתברגו בין התוצאות הראשונות. האם זו כמות או איכות קישורים? מאילו מתחמי דומיין? איך לכתוב את התוכן? מה לגבי אופטימיזציה במערכת? אתרי מאמרים תופסים או לא? החלפות פוטר או מתוך מאמר?

מנוע החיפוש של גוגל

אני חושב של השאלות האלו לא רלוונטיות אם נסתכל על הבסיס של הבסיס של גוגל. גוגל הוא קודם כל מנוע חיפוש, הוא נועד כדי לשרת אתכם כשאתם מחפשים באינטרנט, וקצת יותר קולע: הוא נועד על מנת לתת לכם את התוצאות הרלוונטיו ביותר עבורכם במינימום זמן. על המינימום זמן לא נתעסק כרגע, זה כבר עניין של שרתים מתמטיקה ועוד חישובים למיניהם, בקיצור… לא בא לי לאכול לכם ת'מוח, בטח לא ביום ראשון בבוקר.  

ניגש לפאן השני והחשוב יותר: לספק את התוצאות הרלוונטיות ביותר!

  מה זה אלגוריתם – וכאן הטעות של רוב מקדמי האתרים בארץ (ואולי בעולם) לדעתי – הם חושבים בתור גוגל, הם מנסים להתחקות אחר האלגוריתמים של גוגל ולפעול על פיהם, אתם צריכים כאן שינוי תפיסתי ידידיי, מעבר למקדם אתרים אתה קודם כל גולש, אתם צריכים לחשוב בתור "מה אני בתור גולש הייתי מחפש" וגם "איזה תוכן אני בתור גולש הייתי מצפה לראות לאחר הקלקה על תוצאות החיפוש". זה למה רוב האנשים נלחצים, כי הם מכירים קישורים קישורים קישורים קישורים… ראש בקיר עם הקישורים! זה לא עובד ככה! זאת אומרת שאם גוגל עשה שינוי קטן באופן הקריאה של קישורים… הכל נופל כמו מגדל קלפים, וזה למה אני רואה אתרים עפים מדף ראשון לדף שביעי (ובצדק) בביטויים הכי תחרותיים ויציבים שיש. כי אם אני מחפש למשל בגוגל "תיק השקעות", אולי אני צריך מידע על תיק השקעות ומה כדאי לי לבחור מעבר לאיזה עמוד נחיתה מעפן שעשו לו אלפי החלפות קישורים עד שיצאה לו הנשמה.

מה זה אלגוריתם – והבסיס של גוגל

מה זה אלגוריתם הבסיס הוא שגוגל הולך לדעתי להתבסס על כמה שיותר דברים שאי אפשר לזייף, ועל כמה שפחות דברים שאפשר לזייף. קישורים למשל: אפשר לזייף בקלות, גוגל כמובן יצתרך תמיד קישורים כחלק מהמדד שלו, אבל פחות ופחות קישורים נחשבים לרלוונטיים בפני מנוע החיפוש, כי אפשר לעשות החלפות, ואפשר אפילו לעשות החלפות מאמרים ולקבל קישורים מתוך התוכן, אבל גוגל רוצה את זה טבעי, וזה למה האלגוריתמים משתדרגים עם הזמן, כדי לזהות כמה שיותר אתר שעולה בטבעי ומעלה את מדד הרלוונטיות שלו עבור גולש ספציפי במריץ שאילתת חיפוש כזו או אחרת בגוגל. עכשיו אני אשאל אותכם שאלה (ותענו עליה בתגובות אם בא לכם), אם יש לך אתר איכותי שבנוי טוב, אתה מעדכן בו תוכן איכותי בתדירות קבועה והוא מקבל קישורים באופן טבעי מאתרים אחרים (גם נגזרת של תוכן טוב), ממה יש לך לפחד? אבל… אם האתר שלך בנוי רק על קישורים מאתרים חיצוניים מבלי להשקיע בכלל בתוכן וע"י כך לא לתת מענה אמיתי לגולשים – יש לך ממה לפחד משדרוג אלגוריתמים של גוגל, כי הם נועדו בדיוק על מנת להעיף אתרים כאלו מהתוצאות הראשונות שלהם. עכשיו יגע בעוד נקודה: רלוונטי פחות ורלוונטי יותר. לא פעם ולא פעמיים בטח ראיתם תוצאות וידאו בעמוד הראשון של גוגל עבור ביטויים ספציפיים בהם גוגל כנראה זיהה שרוב הגולשים צורכים תכני וידאו (ויוטיוב כמובן… שייך לגוגל). 

מה זה אלגוריתם ואיך הוא גורם לעלות לתוצאות

מה זה אלגוריתם ואיך זה גורם לעלות לתוצאות הראשונות בגוגל זה אומר 2 דברים: קודם כל לנצח את האלגוריתמים ודבר שני זה לנצח את המתחרים. כי אם הגעת לתוצאה הראשונה בגוגל בביטוי מסויים – זה אומר שעשית עבודה טובה יותר מכל שאר המקדמים. אז מי רלוונטי יותר ומי רלוונטי פחות? זה שהאתר שלו רלוונטי יותר, לכן לא נכון לבחון את האתר שלך בתור "עמוד ראשון" או "עמוד שני", אולי רק מבחינה שיווקית, מכיוון שהאתרים בדף בראשון מקבלים הרבה יותר הקלקות. אבל אם אתה תוצאה 11, זה לא נכון להגיד "דף 2 תוצאה 1" זה יותר רלוונטי להגיד "תוצאה 11", כי זה אומר שיש רק עשרה שהצליחו להפוך את האתר שלהם לרלוונטי יותר ממך (לפעמים מתוך מאות ואף אלפים).

במה כדאי באמת להשקיע? מספר דברים שלדעתי לא ימותו לעולם.

קודם כל כמובן זה התוכן האיכותי – אל תכתוב מאמרים רק בשביל "שגוגל יסרוק", תכתוב מה שאתה אוהב לכתוב, מה שאתה מקצועי בו, מה שיש לך ידע בו. הפוסט הזה למשל כבר מגיע אוטוטו לאלף מילים וזה בסבבה שלי, אני אוהב לכתוב על האינטרנט, אני חי את האינטרנט. העניין הזה של קידום בגוגל בכלל מעניין כי זה כמו משחק שחמט (ואני מאוד אוהב שחמט), צריך לחשוב צעד אחד מעבר לאלגוריתם שאמור לקלוע לראש של גולש – מי חשב צעד אחד לפני? והאם כאן יכולים להיות גם כמה מנצחים? כן! אם האתר שלך הוא הרלוונטי ביותר וגם בתוצאה הראשונה – גם אתה וגם גוגל ניצחתם. ארכיטקטורה של בתוך אתר תדמית  – דבר שלצערי הרבה לא שימים לזה לב ונופלים על זה, ולגעתי גוגל הולך לתת על זה דגש חזק! קישורים פנימיים ממאמר למאמר אצלכם באתר, אם גוגל מחשב את זמן השהייה שלכם באתר (לאחר שלחצתם על תוצאת חיפוש), הוא רואה לכמה דפים עברתם בתוך האתר וכמה זמן נשארתם בהם – הוא מבין שהאתר רלוונטי מאוד עבור מה שהגולש חיפוש. 

פוסטים דומים

לכן חשוב לשים דגש על דברים כמו "פוסטים דומים" בתחתית כל פוסט, קישורים פנימיים מתוך המאמרים שלכם, "מאמרים אחרונים" בסיידבר וגם כפתורי 1+ , כל דבר אשר יכול להשאיר את הגולש באתר שלך ולהתעניין ביותר ויותר מידע. מעבר לזה גם מדד הפלוס אחד הולך לתפוב חזק לדעתי בשנים הקרובות. השקעה בעמודים הפנימיים – אם גוגל בוחן אותך בתור אתר מנקודת מבט של גולש, וסורק את 90% מהקישורים שלך אל העמוד הראשי – הוא מבין שיש אן פעילות מכאנית שנועזה להקפית אותו בתוצאות החיפוש. אבל אם יש לך תוכן איכותי – זה גורם גם לגולשים לשתף אותו ולהכניס לו קישורים (למשל מפורומים) באופן טבעי, קישורים אלו יצביעו בעיקר על האמודים הפנימיים מאמרים פוסטים שלך, מה שאומר שתחת מתחם הדומיין שלך ישנו תוכן איכותי.

לסיכום המאמר מה זה אלגוריתם

בישראל כמו בישראל – כנראה שהכל מגיע אחרי כמה חודשים אבל זה לא משנה, בסוף זה יגיע. ואיך אומרים… "הזורעים בדימעה – ברינה יקצורו". מי שהשקיע בסופו של דבר קוצר את הפירות, "מכות" תמיד אפשר לעשות אבל השאלה כאן אם אתה רוצה לבסס נכס אינטרנטי שיעבוד עבורך לאורך שנים או סתם לחיות מחלטורה לחלטורה.